سوالات رایج

اسپیروویت چیست؟
اسپيروويت يك فرآورده صد در صد طبيعى است كه از يك نوع جلبك سبز-آبى بسيار مغذى به نام اسپيرولينا تهيه شده است. این جلبک در دریاچه‌های مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند و از قرن شانزدهم ميلادى به‌عنوان يك ماده مغذى با خواص متعدد مورد استفاده بوده و به‌تدريج مورد مطالعه و تأييد محققين بسيارى قرار گرفته است. این ماده یک مكمل غذايي محبوب در ژاپن است. در ايالات متحده آمریکا که مصرف‌کننده اصلی اسپیرولینا محسوب می‌شود، این محصول به‌عنوان مكمل غذایی یا غذای سالم مصرف می‌گردد و در گروه غذاهای سبز جای دارد. اسپیرولینا مبنع غنی‌ از پروتئین بوده و حاوی کلروفیل، کاروتنوئیدها، مواد معدنی، گاما لینولنیک اسید (GLA) و رنگدانه‌های منحصر به ‌فرد است. این رنگدانه‌ها به اسپیرولینا رنگ سبز مایل به آبی می‌دهند. اسپیروویت به شکل قرص های 500 میلی‌گرمی و به‌عنوان مکمل غذایی در بازار در دسترس است.
اسپیروویت از چه موادی تشکیل شده است؟
اسپیروویت پروتئین، کربوهیدرات، لیپید، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و تقریبا تمام اسیدآمینه‌ها را در خود جای داده است. حدود 47/57 درصد از آن، از پروتئین تشکیل شده که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود و بالاتر از پروتئین‌های گیاهی دیگر است. همین موضوع این جلبک را برای استفاده در رژیم‌های گیاهخواری مناسب می‌سازد. علاوه بر آن، مصرف پروتئین گیاهی از برخی جهات به پروتئین جانوری ارجحیت دارد، چرا که پروتئین‌های گیاهی مولکول‌های کوچکتری هستند و در دستگاه گوارش انسان بهتر هضم و جذب می‌شوند. حدود 9/23 درصد دیگر اسپیروویت، از کربوهیدرات تشکیل شده است. فیبر موجود در اسپیرولینا بالاست که از آن غذایی ارزشمند می‌سازد و 72/7 درصد آن چربی است. اسپیرولینا بسیاری از اسیدهای چرب ضروری و حیاتی بدن را مانند گاما-لینولنیک اسید (اسید چرب امگا 6) دارد. 68/4 درصد آن هم از آب تشکیل شده و باقی ساختار اسپیرولینا را هم ویتامین‌ها (ویتامین A، C، E، K، B1، B2، B3، B5، B6، B8 و B9) و مواد معدنی (پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیوم، فسفر،منگنز، روی، مس و سلنیوم) مختلف تشکیل می‌دهند.
چه کسانی اسپیروویت مصرف کنند؟
• افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند و رژیم غذایی ورزشکاری دارند • افرادی که به بیماری کبدچرب مبتلا هستند • افرادی که قصد سم‌زدایی از بدن خود را دارند • افرادی که می‌خواهند قند و کلسترول خون خود را کنترل کنند • افرادی که در رژیم غذایی کنترل وزن هستند • گیاهخواران و تمام افرادی که به هر دلیل گوشت مصرف نمی‌کنند • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا در دوره نقاهت بیماری به سر می‌برند • آن‌هایی که قصد پیشگیری از بروز بیماری‌های قبلی-عروقی و یا انواع سرطان‌ها را دارند
چقدر اسپیروویت مصرف کنیم؟ و چگونه؟
بزرگسالان می‌توانند روزانه 3 تا 6 قرص 500 میلی‌گرمی (معادل 500 میلی گرم تا 5 گرم) و کودکان هم روزانه 1 تا 3 قرص 500 میلی‌گرمی (معادل 500 تا 1500 میلی‌گرم) طبق نظر و صلاحدید پزشک مصرف کنند. میزان و مدت مصرف اسپیروویت بستگی به سن، وضعیت سلامتی و مورد مصرف آن دارد. درصورتی که برای اولین‌بار از اسپیروویت استفاده می‌کنید، از یک قرص شروع کرده و دوز را هر دو روز یک‌بار، به‌مقدار یک قرص اضافه کنید. اسپیروویت را با آب سرد یا گرم می‌توانید میل کنید. 30 دقیقه بعد از مصرف اسپیروویت، از نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی پرهیز کنید. میزان دوز روزانه را می‌توان یک‌جا مصرف نمود یا به دو یا سه قسمت تقسیم کرد. حداقل نیم لیتر آب اضافی در روز مصرف کنید. ورزشکاران مقدار اسپیروویت مورد نیاز خود را نیم ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی میل نمایند. آخرین دوز مصرفی خود را طوری تنظیم کنید که 4 ساعت با زمان خواب شما فاصله داشته باشد.
اسپیروویت؛ غذا یا دارو؟
به اسپیروویت سوپرفود یا Functional Food گفته می‌شود. اسپیرلینا از زمان‌های بسیار دور به‌عنوان غذای پرارزش، مورد مصرف انسان بوده است، بنابراین از جنبه تاریخی اسپیروویت یک غذا است. اما این غذا موجب درمان برخی از بیماری‌ها نیز می‌شود و غذای شفابخش است. به همین دلیل به‌عنوان مکمل غذایی در بازار موجود است. باتوجه به این که تحقیقات زیادی پتانسیل‌های ضدمیکروبی، ضد ویروسی و آنتی‌اکسیدانی اسپیرولینا را تائید کرده‌اند، می‌توان امیدوار بود عصاره اسپیرولینا در تولید داروهای پیشرفته‌تر نقش مهمی ایفا کند.
اسپیروویت چگونه تولید می‌شود؟
اسپیرولینا معمولا در حوضچه‌های روباز پرورش داده می‌شود. شرایط رشد در این حوضچه‌ها کنترل شده‌ است؛ مواد معدنی موردنیاز اسپیرولینا به آن اضافه می‌شود و نور موردنیاز هم از راه تابش مستقیم خورشید تامین می‌شود. رشد اسپیرولینا در این حوضچه‌ها بدون استفاده از هرگونه آفت‌کش یا مواد شیمیایی سمی انجام می‌شود. اما یکی از مشکلات این روش محدود بودن فصل رشد آن است. علاوه بر آن، مسئله امنیت آب و هوا بسیار در این روش اهمیتی دارد، چرا که این جلبک می‌تواند به‌راحتی آلودگی و فلزات سنگین آب را در خود جمع کند و به بدن انسان منتقل کند. اما برای تولید اسپیروویت از تکنولوژی جدید فتوبیوراکتور استفاده شده است. با این روش رشد جلبک در محیط بسته و شرایط کنترل شده صورت می‌پذیرد. اسپیروویت در لوله‌های مارپیچی شفاف رشد می‌کند و نور موردنیاز آن هم به‌صورت مصنوعی تامین می‌شود. می‌توان اطمینان داشت که با این روش، آلودگی هوا و آب در محیط کشت حذف می‌‌شود و کیفیت محصول هم بالا می‌رود. وقتی اسپیروویت در محیط بسته رشد پیدا می‌کند، محدودیت زمانی در فصل رشد نداریم و از آن‌جایی که جلبک دائما به این لوله‌ها تزریق می‌شود، می‌تواند مقدار بیشتری را نسبت به حالت رشد در حوضچه‌های روباز جای دهد. علاوه بر آن، در این روش از متدهای کنترل کیفی بیشتری ‌استفاده می‌شود که درنهایت باعث افزایش کیفیت محصول خواهد شد.
فرق جلبک اسپیرولینا با کلرلا چیست؟
کلرلا یک ریزجلبک سبز است که گاهی با اسپیرولینا اشتباه گرفته می‌شود. اما کلرلا جلبک سبز-آبی نیست، بلکه یک جلبک سبز است و رنگدانه‌های کلروفیل بیشتری دارد. از نظر تاریخی، اسپیرولینا قدیمی‌تر است، اندازه بزرگتری دارد و محتوای پروتئین بالاتری دارد. جلبک کلرلا برای استفاده انسان، احتیاج به فراوری‌های پیچیده‌تری نسبت به اسپیرولینا دارد، چرا که دیواره سلولی آن قوی است و در سیستم گوارشی انسان قابل هضم نیست. نحوه مصرف این دو جلبک با هم تفاوت داشته و موارد مصرف آن‌ها هم دو لیست متفاوت است.
اسپیروویت را از کجا بخریم؟
اسپیروویت در داروخانه های سراسر کشور موجود است. در صورت تمایل می‌توانید اسپیروویت را آنلاین بخرید. برای خرید آنلاین کلیک کنید